Peremajaan kulit di sekitar mata

Kulit di sekitar mata sangat sensitif dan nipis, tanpa selaput lemak, dan serat kolagen, yang bertanggungjawab untuk keanjalannya, terdapat dalam jumlah kecil. Masalah yang paling biasa adalah kekeringan, bengkak akibat pengumpulan limfa, dan lingkaran hitam akibat peredaran mikro yang terganggu.

Kedutan pertama muncul di kawasan ini. Masalah lain yang jelas dengan perubahan berkaitan dengan usia adalah penurunan kelopak mata atas, yang secara visual menambah bertahun-tahun.

Kemerosotan struktur kulit meningkat disebabkan oleh proses oksidatif akibat pengaruh persekitaran yang agresif, sinaran ultraviolet dan dehidrasi.

Tidak mungkin untuk memutar balik jam, tetapi beberapa peraturan mudah akan membantu meremajakan kulit di sekitar mata dan melambatkannya.

impian keindahan

"Tidur Kecantikan" bukan sekadar ungkapan, tetapi kunci untuk memanjangkan masa muda. Tidur nyenyak malam mengembalikan keseimbangan semula jadi epidermis dan meningkatkan keberkesanan kosmetik yang digunakan.

Proses regenerasi sel berlaku pada waktu malam sehingga epidermis secara automatik menyegarkan semula semasa tidur. Dengan kurang rehat, tanda-tanda perubahan berkaitan dengan usia muncul - lingkaran hitam dan poket di bawah mata, kedutan menjadi lebih kuat.

Permohonan krim

Pemilihan krim yang betul

Krim mata antipenuaan ringan dan mudah digunakan dan diserap. Sebagai peraturan, mereka bebas wangian, yang dapat menyebabkan peningkatan kepekaan (kepekaan) sel-sel kulit.

Retinol, asid hyaluronik, vitamin dan ekstrak herba biasanya merupakan bahan utama dalam produk anti-penuaan yang menyebabkan penghidratan lapisan epidermis jangka panjang, merangsang sintesis kolagen dan elastin, melicinkan kedutan, mengurangkan bengkak dan meringankan lingkaran gelap.

Semasa memutuskan krim, anda mesti terlebih dahulu menyesuaikan diri dengan keperluan kulit anda. Sekiranya anda cenderung bengkak dan lingkaran hitam di bawah mata, selain bahan antipenuaan, cari produk dengan ramuan seperti vitamin K, kafein, bunga jagung atau ekstrak arnica.

Perlindungan sinar matahari

Cermin mata hitam berkualiti tinggi melindungi kulit sensitif di sekitar mata, yang paling mudah terkena gambar. Amat penting untuk menggunakannya pada waktu puncak matahari - dari pukul 10 pagi hingga 4 petang

Berkat perlindungan ini, garis-garis halus dan kedutan dikurangkan dengan ketara, kulit tidak mengalami kekeringan dan kekeringan.

Ubat Rakyat

Jangan mengabaikan penggunaan ubat-ubatan rakyat yang direka untuk meremajakan kulit di sekitar mata. Prosedur sedemikian tidak kurang berkesan daripada penggunaan produk kosmetik yang mahal.

toner mata

Bancuh 2 sudu teh. teh daun hijau dan 1 sudu kecil. Pudina dalam segelas air mineral. Tambahkan satu sudu teh ke infusi yang dihasilkan. Jus timun dan terikan. Produk ini mengetatkan epidermis dengan sempurna, melicinkan kedutan halus dan melegakan keletihan mata.

Rawatan rumah

Topeng krim masam

Membantu memulihkan kontur mata, menjadikan kulit kelihatan lebih segar dan lebih tenang. Masukkan ½ sudu teh ke sesudu krim masam pekat. Minyak alpukat, delima atau minyak persik. Biarkan bertindak sehingga diserap sepenuhnya. Basuh dengan air sejuk. Sebaiknya sapukan topeng dua kali seminggu.

Topeng krim pisang

Kerana sejumlah besar vitamin dan pelembap, pisang adalah ubat semula jadi yang sangat baik dan mudah didapati dengan kesan anti-penuaan yang ketara.

Tambahkan ½ sudu teh ke dalam puri pisang kecil yang sudah masak. Krim atau jumlah madu yang sama. Kacau rata, sapukan pada kulit dan biarkan selama 15-20 minit. Prosedur mengurangkan bengkak, melicinkan kedutan dan mengembalikan keanjalan epidermis.

minyak kelapa

Salah satu minyak asas terbaik untuk mengurangkan kedutan mata dan melambatkan penuaan kulit kerana kandungan antioksidan dan lemak tepu yang tinggi.

Selepas penggunaan berkala selama beberapa hari, anda akan melihat kulit anda menjadi lebih halus dan segar. Pada waktu malam, beberapa tetes minyak disapu dengan gerakan urut lembut.

air

Pengambilan air yang mencukupi dan diet dengan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan membantu mengekalkan keanjalan lapisan epidermis dan mencegah pembentukan kerutan pramatang.